Jak szybko zasnąć?

Sen jest bardzo ważny dla naszego zdrowia i samopoczucia. Dzięki niemu, organizm odpoczywa, regeneruje się i wzmacnia. Każdy z nas, potrzebuje innej jego długości ale kilka godzin snu jest nam potrzebne do życia tak samo jak tlen, woda czy jedzenie. Jeśli kilka dni z rzędu się nie wysypiamy, tracimy zdolność normalnego i efektywnego funkcjonowania, pogarsza się nasz wygląd, zdolność koncentracji, reakcji i ogólne samopoczucie. Co więc zrobić w momencie, kiedy godzinami leżymy na łóżku, a sen nie chce przyjść?

Jak szybciej zasnąć?

  • Dobrze ustalić i trzymać się jednego planu dnia

Jeśli masz częste problemy z zasypianiem, to postaraj się chodzić spać i wstawać w tych samych godzinach. Organizm nauczy się wówczas rytmu dnia i sam będzie odczuwał potrzebę snu i pobudki o konkretnej godzinie.

  • Zadbaj o komfort snu

Po pierwsze wybierz wygodny materac. Zainwestuj także w pościel wykonaną z dobrego, oddychającego materiału, który będzie przyjemny dla naszej skóry i nie będzie powodował przegrzania. Poza tym zadbaj o to, aby Twoja sypialnia była przytulna, wywietrzona i czysta. Temperatura w niej panująca powinna oscylować w granicach 20 stopni.

  • Uważaj na to co jesz i pijesz wieczorem

Kolacje zaplanuj najpóźniej, dwie lub trzy godziny przed pójściem spać. Postaraj się także, żeby nie była ona ciężka ani zbyt obfita. Wieczorem nie pij kawy, napojów energetycznych, coli ani alkoholu, które podnoszą ciśnienie krwi, co z pewnością nie ułatwi zaśnięcia. Pamiętaj także o tym, że chodzenie spać z pustym żołądkiem również nie działa dobrze na spokojny sen. Organizm może bowiem zacząć wysyłać Ci sygnały proszące o dostarczenie mu jedzenia i zamiast wyciszyć się i zrelaksować, będziesz myśleć o tym ile jeszcze do śniadania.

  • Relaksująca kąpiel i aromaterapia

Jeśli masz problemy z zasypianiem, spróbuj wieczorem wziąć dłuższą, ciepłą kąpiel. Dodając do niej kilka kropli olejków eterycznych, takich jak jaśminowy, różany, geraniowy lub lawendowy zapewnisz ciału odprężenie i wyciszenie, które w konsekwencji pomoże łatwiej zasnąć.

  • Czytaj

Warto przed snem godzinę poczytać. Pamiętaj jednak żeby nie były to zbyt emocjonujące książki. Nie zapalaj przy tym mocnego światła, wystarczy nocna lampka lub kinkiet. Czytanie zmęczy nasze oczy, które w pewnym momencie, same będą chciały się zamknąć.

  • Nie wstawaj z łóżka

Kiedy długo nie możesz zasnąć, staraj się nie siadać na łóżku ani z niego nie wychodzić. Twój mózg może bowiem uznać to za koniec pory spania i utrudnić Ci zaśnięcie jeszcze bardziej.

  • Wycisz się

Postaraj się nie myśleć o niczym. Jeśli tak nie potrafisz, to zasypianie może ułatwić Ci także wspomnienie wcześniejszego snu, który utkwił Ci w pamięci lub po prostu wspomnienie czegoś miłego. Staraj się pomijać szczegóły, niech myśli coraz bardziej się rozpływają. Przyjmij najwygodniejszą dla siebie pozycję i staraj się jak najbardziej rozluźnić.