Jak napisać CV?

Jak zaprezentować się na rynku pracy i zdobyć wymarzone stanowisko?

Za pomocą CV oczywiście! Curriculum Vitae to nie tylko nasza wizytówka, ale również przepustka do kolejnego etapu rekrutacji – warto poświęcić więc czas i uwagę, aby jak najlepiej przygotować ten dokument.

CV jak napisać?

  • CV powinno zajmować jedną, maksymalnie dwie strony,
  • jego układ powinien mieć prostą formę i być czytelny,
  • zdjęcie, które w nim zamieścimy powinno być aktualne, dobrej jakości i mieć oficjalny charakter,
  • należy pamiętać, aby nie powielać wzorów powszechnie dostępnych w Internecie – zależy nam przecież, aby nasze CV zostało zapamiętane. Oryginalność i kreatywność z pewnością zapracują na naszą korzyść,
  • aby uniknąć „rozjechania” tekstu i zmian w układzie czy grafice, najlepiej gotowy dokument zapisać w postaci PDF lub JPG,
  • nazwa dokumentu zawierającego CV powinna zawierać nasze imię i nazwisko lub być zgodna z wymogami opisanymi przez rekrutera,
  • CV musi zawierać klauzulę o ochronie danych osobowych.

jak_poprawnie_napisac_cv

Jak napisać CV?

Dokument ten nie powinien być zbiorem wszystkich naszych doświadczeń i kompetencji. Każdorazowo powinniśmy redagować cv na nowo, uwidaczniając umiejętności i cechy które będą pożądane w kontekście stanowiska, na które aplikujemy. Warto zatem przed rozpoczęciem pisania zastanowić się co chcemy wyeksponować i w jaki sposób.

Poprawnie napisane CV powinno składać się z następujących elementów:

Nagłówek:

CV lub Curriculum Vitae – taki tekst powinien znaleźć się na górze strony. Najlepiej w pogrubionej i powiększonej formie, charakterystycznej dla nagłówka.

Podstawowe dane osobowe i sposoby kontaktu:

  • imię i nazwisko – zawsze w takiej kolejności i zawsze jako pierwsza informacja z zakresu naszych danych,
  • adres do korespondencji – najlepiej podać adres rzeczywistego zamieszkania, niż adres zameldowania. Zazwyczaj jest on bliższy miejscu, gdzie mamy zamiar podjąć pracę i nie budzi wątpliwości związanych z dojazdem do niej,
  • numer telefonu – należy sprawdzić jego poprawność, ponieważ najczęściej to właśnie za jego pracodawca będzie się z nami kontaktował,
  • adres e-mail – powinien brzmieć poważnie i najlepiej gdyby powstał na podstawie naszego imienia i nazwiska. Nie należy podawać adresu służbowego (którym posługujemy się w obecnej pracy), ani tym bardziej wysyłać za jego pomocą CV lub listu motywacyjnego,
  • dodatkowe informacje – w zależności od specyfiki stanowiska pracy, o które się ubiegamy możemy dopisać takie informacje jak stan cywilny, czy wstawić odnośniki do własnej strony www.

Doświadczenie:

W tym miejscu wpisujemy nasze dotychczasowe doświadczenia zawodowe. Obok daty (od kiedy do kiedy podejmowaliśmy daną pracę) powinna znajdować się informacja na temat pełnionego przez nas stanowiska, a także nazwa firmy lub projektu, nad którym pracowaliśmy. Ważne jest, aby doświadczenie zamieścić w kolejności achronologicznej tj. zaczynając od informacji najświeższych, a więc na pierwszym miejscu powinna być praca, którą wykonujemy obecnie lub wykonywaliśmy ostatnio.

Jeśli to nasze pierwsze CV i nie podejmowaliśmy wcześniej pracy warto zamieścić takie sekcje jak „działalność dodatkowa”, „staże i praktyki” czy „wolontariat”. W ten sposób pokażemy, że mimo braku doświadczenia zawodowego jesteśmy aktywni, czynności te z pewnością będą też bezcenną informacją na temat naszych zainteresowań, aspiracji czy charakteru.

Wykształcenie:

W tym miejscu również posługujemy się achronologią. Podawane przez nas informacje powinny zawierać daty, od kiedy do kiedy uczyliśmy się w danej placówce. Ważne, aby w tym miejscy nie uwzględniać szkoły podstawowej czy gimnazjum. Odnosimy się do liceum/technikum, a następnie uczelni, na której studiowaliśmy. Należy podać nazwę placówki, profil klasy, kierunek i specjalność studiów.

Kursy/szkolenia/osiągnięcia:

Tytuł tego nagłówka uzależniamy od naszych doświadczeń i tego, na ile informacja o nich będzie atrakcyjna w kontekście pracy, o którą się ubiegamy. Wiadomości z tego zakresu powinny zawierać nazwę organizatora szkolenia/kursu, a także ogólny zakres programowy.

jak_pisac_cv

Umiejętności/dodatkowe kwalifikacje:

W tym miejscu warto odnieść się do wymaganych przez pracodawcę umiejętności, o ile zostały one zamieszczone w ogłoszeniu o pracę. Informacja o stopniu ich spełniania na pewno zostanie doceniona przez rekrutera.

Oprócz posiadanych przez nas umiejętności twardych (np. obsługa komputera, znajomość języków obcych), musimy również poinformować o niezwykle ważnych umiejętnościach określanych jako „miękkie” tj. komunikatywność, umiejętność pracy w grupie, asertywność itp.

Zainteresowania:

Za pomocą tej sekcji możemy pokazać, że jesteśmy ciekawymi ludźmi. Nasze zainteresowania mogą sprawić, że zostaniemy lepiej zapamiętani. Ważne, aby pisać konkretnie i precyzyjnie określić swoją pasję.

Na następnej stronie dalszy ciąg artykułu, czyli błędy w CV!

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

0
Would love your thoughts, please comment.x