Poprawne adresowanie listów
Chociaż Internet staje się coraz popularniejszym sposobem komunikacji, wysłanie listu za pomocą poczty tradycyjnej wciąż ma wielu zwolenników.
Dokonując wysyłki zależy nam, aby list dotarł do konkretnego miejsca/osoby oraz w określonym czasie. Duża odpowiedzialność w tym zakresie spoczywa na pracownikach poczty, jednak my jako nadawcy listu również możemy przyczynić się, aby wszystko poszło sprawnie – wystarczy odpowiednio zaadresować kopertę!
Jak adresować list?
- W prawym dolnym rogu należy wpisać imię i nazwisko adresata. Warto w tym miejscu zastanowić się jak tytułować daną osobę. Uzależnione jest to od rodzaju relacji, jakie nas z nią łączą, a także od tego jaką funkcję ona pełni. W przypadku oficjalnego charakteru listu należy posługiwać się zwrotami Pan/Pani, a także konkretnymi tytułami jak np. Doktor (dr), Ksiądz (ks.), Rektor czy Konsul.
- Bezpośrednio pod imieniem i nazwiskiem odbiorcy listu należy wpisać jego adres w następującej kolejności: ulica, nr domu i mieszkania, kod pocztowy i miejscowość. W przypadku listów adresowanych za granicę należy dopisać również nazwę kraju.
- W lewym górnym rogu powinny znajdować się dane dotyczące nadawcy listu (osoby, która go wysyła). Podobnie jak w poprzednim wypadku pierwsza linijka to imię i nazwisko, następnie ulica, nr domu i mieszkania, a na końcu kod pocztowy i miejscowość. Informacja ta jest bardzo przydatna, gdyby z jakiś przyczyn list nie dotarł do odbiorcy i zaszłaby konieczność jego zwrotu do nadawcy.
- Znaczek powinien znajdować się w prawym górnym rogu koperty.
Jak zaadresować kopertę?
Poprawne adresowanie kopert jest bardzo ważne w procesie nadawania, wysyłki a także dostarczania listu do odbiorcy. Odpowiednie rozmieszczenie danych i czytelne pismo to warunki, jakie powinna spełniać przesyłka. Należy pamiętać, że odpowiednie zaadresowanie koperty jest również wyrazem szacunku do odbiorcy.