Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /home/sklepz11/domains/epytania.pl/public_html/wp-content/themes/blogging/options/php-po/php-po.php on line 373
Co na zakwasy? - co jest dobre na zakwasy? | zakwasy co to - epytania.pl Co na zakwasy? - co jest dobre na zakwasy? | zakwasy co to - epytania.pl

Co na zakwasy?

Zakwasy co to

Zespół opóźnionego bólu mięśniowego zwany potocznie zakwasami, to reakcja organizmu na zbyt intensywny trening lub wyczerpującą aktywność fizyczną. Zakwasy zazwyczaj pojawiają się 24 h po treningu i dają o sobie znać nawet przez kolejnych 5-7 dni. Ich przyczyną są mikrouszkodzenia mięśni powstałe na skutek intensywnego rozciągania. Na szczęście nie są one nieodłącznym elementem aktywności fizycznej i jest wiele sposobów, aby im zapobiegać i je leczyć.

Co zrobić żeby nie mieć zakwasów?

  • dopasuj trening do swoich możliwości – jeśli dopiero zaczynasz ćwiczyć, lub wracasz do treningu po długiej przerwie pamiętaj, aby stopniowo zwiększać jego intensywność. Nie warto od razu „rzucać się na głęboką wodę”, lepiej zacząć od niższego pułapu i wraz z upływem czasu systematycznie go zwiększać,
  • nie opuszczaj rozgrzewki – jest ona najważniejszą częścią treningu, nie tylko przygotowuje nasze ciało do wzmożonej aktywności fizycznej, ale też zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia kontuzji,
  • intensywnie oddychaj w trakcie ćwiczeń – odpowiednia ilość tlenu jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszych mięśni w trakcie treningu, gwarantuje również dobre samopoczucie zarówno w jego trakcie, jak i po,
  • rozciągnij się po treningu – nawet kilkuminutowy stretching może okazać się zbawienny, aby uniknąć zakwasów,
  • ćwicz regularnie – dzięki temu Twój organizm „przyzwyczai się” do aktywności, będziesz mógł również stopniowo zwiększać jego intensywność i obserwować efekty,
  • zadbaj o dietę – powinna ona obfitować w witaminy i minerały, które wspomagają pracę mięśni.

co_na_zakwasy

Co pomaga na zakwasy?

Jeśli już pojawi się charakterystyczny ból mięśni, warto z nim walczyć. Można to zrobić na kilka sposobów:

  • masaż – powinien być delikatny i rozluźniający,
  • sok z wiśni – dzięki zawartych w nim związkach o działaniu przeciwzapalnym, napój ten doskonale złagodzi skutki intensywnego treningu,
  • prysznic – największą ulgę przyniesie nam prysznic, w trakcie którego na przemian będziemy puszczać ciepły i zimny strumień wody,
  • sauna – wysoka temperatura w niej panująca rozluźni obolałe mięśnie,
  • ruch – aktywność fizyczna będzie doskonałym sposobem na pozbycie się zakwasów. Najlepiej w tym celu wybrać się na basen – woda dodatkowo pozwoli się zrelaksować i rozluźnić mięśnie,
  • leki i maści – najlepiej sprawdzą się te rozgrzewające i przeciwzapalne.

Rozpoczynając trening lub inną aktywność fizyczną warto się dobrze przygotować. Powinniśmy również przemyśleć kwestię intensywności ćwiczeń i obiektywnie ocenić naszą sprawność i możliwości. Takie kompleksowe podejście do treningu sprawi, że zapomnimy o zakwasach.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

0
Would love your thoughts, please comment.x