Czy można jeść surowe buraki?

Większość warzyw, w tym także buraki, podczas obróbki termicznej traci wiele ze swoich prozdrowotnych właściwości. Jeśli więc pytasz czy można jeść surowe buraki, odpowiemy że właśnie w takiej postaci są dla nas najlepsze! Nie bój się więc robić sałatek czy soków ze świeżych buraków. Organizm Ci za nie podziękuje!

Sok z buraka właściwości

Buraki, które powoli wracają do łask, są bardzo doceniane przez dietetyków i lekarzy. Poza nieocenionym smakiem, są bowiem prawdziwą skarbnicą wielu ważnych składników odżywczych oraz witamin! Poniżej prezentujemy te najważniejsze:

  • Potas – w stu gramach buraków zajdziemy go w dawce aż 325 mg!
  • Fosfor – aż 40 mg na sto gram surowych buraków
  • Magnez – 23 mg na sto gram
  • Wapń – na sto gram buraków – 16 mg
  • Kwas foliowy – niezbędny w diecie kobiet, które planują zajście w ciążę
  • Witaminy A, B oraz C – niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu
  • Bor – to właśnie dzięki niemu, buraki uważane są za naturalny afrodyzjak; bor wpływa bowiem na produkcję hormonów, które odpowiedzialne są za popęd seksualny
  • Betaina i tryptofan – poprawiające samopoczucie i ułatwiające zrelaksowanie się
  • Błonnik – wspomagający układ wydalniczy i ułatwiający odchudzanie
  • Beta-karoten – dbający o nasz wzrok, układ odpornościowy i stan skóry
  • Azotany – pomagają regulować ciśnienie krwi

Kto powinien unikać buraków?

Jak w każdej kwestii, także i w tej, znajdą się wyjątki od reguły:

  • Diabetycy – powinni unikać spożywania dużej ilości buraków gotowanych (których indeks glikemiczny wynosi około 65 IG), śmiało mogą jednak sięgać po buraki surowe, których IG jest ponad dwa razy niższe
  • Chorujący na nerki – buraki zawierają szczawiany, które mogą sprzyjać powstawaniu kamieni w nerkach

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o