Jak jeść mniej?

Kiedy dopada nas głód ciężko nie pokusić się o nieco większą porcję posiłku, a wręcz niemożliwe wydaje się, aby pozostawić resztki na talerzu. Jednorazowe przejedzenie jeszcze nikomu nie zaszkodziło, ale nie kontrolując ilości spożywanych produktów możemy przyczynić się do wzrostu wagi.

Jak przestać jeść?

Jest to przede wszystkim kwestia naszej silnej woli i zdrowego rozsądku. Są jednak metody, za pomocą których możemy oddziaływać na nasz mózg i ciało w sposób, który ograniczy apetyt, czy wręcz zniechęci nas do jedzenia. Aby jeść mniej należy wziąć pod uwagę poniższe wskazówki:

Dobieraj naczynia, w których spożywasz posiłki – chodzi przede wszystkim o ich wielkość. Aby jeść mniej należy sięgać po mniejsze talerze. Łatwiej je zapełnić, a nasz mózg rejestrując pełne naczynie wysyła sygnał do mózgu, że taką porcją z pewnością się najemy. Podobnie jest z łyżkami. Nakładając jedzenie łyżeczkami, spożyjemy go mniej, niż przy nakładaniu za pomocą dużej łyżki. Bardzo ważny jest także kolor naczynia. Niebieski, czarny czy fioletowy to barwy, które nasz mózg odbiera jako mało apetyczne. Można zatem nieco go oszukać i np. jeść na talerzu o kolorze niebieskim lub na czarnym obrusie. Pamiętajmy, że kolor czerwony i żółty wspomagają apetyt, najlepiej w czasie posiłku ich unikać.

Celebruj spożywanie posiłku – powinniśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na tempo jedzenia. Aby jeść mniej należy wolno przeżuwać każdy kęs. W ten sposób wysyłamy do mózgu sygnał świadczący o tym, że jesteśmy syci. Jeśli ciężko nam to kontrolować możemy do jedzenia użyć ręki niedominującej (tj. lewej jeśli jesteśmy praworęczni i odwrotnie), dzięki temu zwolnimy tempo jedzenia.

Celebracja polega także na zadbaniu o odpowiednie otoczenie. W trakcie jedzenia powinniśmy być skupieni wyłączenie na spożywaniu posiłku, zatem niedopuszczalne jest towarzystwo telewizora, komputera czy innych rozpraszających uwagę czynników. W ten sposób kontrolujemy co i jak wiele spożywamy, w przypadku np. zerkania na telewizor informacje te nam umykają i nie są rejestrowane przez mózg.

Pij wodę – nawadnianie się przed i w trakcie posiłku jest gwarantem poczucia sytości. Pijąc wodę, szybciej zapełniamy żołądek i czujemy się pełni. Warto także pamiętać o jej regularnym spożywaniu w trakcie dnia, woda przyspiesza metabolizm, reguluje procesy trawienne  i hamuje głód.

co_robic_zeby_jesc_mniej

Jedz częściej – brzmi paradoksalnie, ale odżywiając się regularnie, najlepiej w 3-godzinnych odstępach czasu spożywamy mniej. W ten sposób unikamy napadów głodu, a nasz organizm przyzwyczajony do regularnych dostaw energii, nie dopomina się posiłek czy choćby małą przekąskę.

Komponuj posiłki – o poczuciu sytości wcale nie musi decydować ilość, ale jakość spożywanych produktów. Aby zaspokoić głód warto sięgnąć po składniki bogate w białko i błonnik, po ich spożyciu poczujemy się syci i dostarczymy do organizmu sporą ilość energii. Białko znajdziemy w: drobiu, rybach, jajkach, warzywach i nasionach strączkowych. Źródłem błonnika są zboża, owoce i warzywa.

Nie kuś losu – często między posiłkami podjadamy, niby to tylko jedno ciastko, małe chipsy, ale właśnie tego typu przekąski znacząco wpływają na naszą wagę i ilość przyjmowanych pokarmów. Aby uniknąć podjadania najlepiej po prostu pozbyć się „kuszących” produktów z domu. Jeśli złapie nas ochota na coś słodkiego lepiej wybrać się do cukierni i zjeść na miejscu.

Spożywanie posiłków powinno być dla nas nie tylko sposobem na zaspokojenie głodu i dostarczenie niezbędnej organizmowi energii. Czynność tą powinniśmy traktować jak rytuał i poświęcać jej sporą ilość uwagi, zarówno jeśli chodzi o przygotowanie posiłku, jak i jego spożywanie. Taka świadomość jedzenia pozwoli nam nie tylko docenić walory smakowe potrawy, ale także cieszyć się zgrabną figurą i dobrym zdrowiem.

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

0
Would love your thoughts, please comment.x